Pages

Assalamualaikum wbt / salam sejahtera,

Nama saya Mohd Zaifan bin Mohd Rashid.

Kepakaran saya ialah memastikan kesihatan anda berada di tahap maksimum dan membantu meningkatkan taraf kesihatan anda ke tahap yang lebih baik.


Lokasi pusat rawatan kami :

Bt 15 1/2, Kampung Jelatang, 78000
Alor Gajah, Melaka.


**Berhampiran Kolej Vokasional Dato Seri Md Zin, Alor Gajah**

Waktu perkhidmatan pusat rawatan kami :

Isnin - Ahad: 0900pg ~ 0630ptg
: 0900mlm ~ 1000mlm

Kepada mereka yang inginkan khidmat terapi saya atau sebarang pertanyaan, bolehlah hubungi kami di talian telefon dibawah.

Mohd Zaifan (Perawat lelaki) : 019-3883258 / 0132111668
Email : bekam4u@gmail.com
Website : www.bekam4u.blogspot.com
Fb : Rawatan Slipped Disc


---------------------------------------------------------------

Sila Like fanpage kami : http://www.facebook.com/BengkelTulangBelakangSendi untuk sebarang promosi dan soal jawab mengenai terapi kesihatan kami

Wednesday, December 7, 2011

Kebas Kaki @ Foot Numbness


Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.

Apabila anad membaca tajuk entri kali ni, "Kebas Kaki @ Foot Numbness", apa yang anda fikirkan? Apa yang anda faham? Apa yang ada dalam kepala anda? Apa yang anda faham?

Kaki kebas atau bahasa kampungnya, kaki semut-semut atau ada sesetengah tempat lain yang mengenali ia dengan kaki ular-ular. Sekarang anda faham? Bagus. Kerana saya cuba untuk menulis serba sedikit tentang permasalahan ini kerana saya juga mengalaminya! Hanya empunya badan dan Allah yang tahu macam mana rasa sakit ini. Tapi sebelum itu, kalau ada salah silap, sila tegur dan ingin saya nyatakan, saya tidak pandai, tetapi saya cuba untuk menjadi lebih pandai. InsyaAllah.

Ramai antara pesakit yang datang berjumpa saya mengadu, "Encik,saya tidak tahu kenapa apabila saya bersila, kaki saya kebas & saya perlu berlunjur untuk legakannya.Kadangkala saya perlu urut betis saya."
Itu antara soalan yang diajukan.Malah, banyak lagi, tetapi pokok pangkalnya  tetap sama. Kaki terasa kebas.
Kalau anda antara yang mempunyai masalah itu, cuba jawap soalan saya dibawah:

1. Anda rasa kebas kaki sebelah kiri atau kanan atau kedua-dua?
2. Anda ada rasa kebas pada mana-mana tangan?
3. Anda ada rasa sakit pinggang?
4. Anda pernah sakit pinggang?
5. Anda pernah terjatuh @ kemalangan @ terhentak yang melibatkan pinggang?

Jawapan nombor 1 hingga 4 hanya untuk diagnosis dan jawapan pada nmbor 5 ialah jawapan kenapa kaki anda kebas.





Anda lihat pada gambarajah diatas. Anda faham?
Saya cube terangkan serba sedikit. Gambarajah diatas ialah tulang belakang anda, saya dan semua manusia makhluk Allah. Lihat pada bahagian Lumbar, lupakan pada bahagian lain. Pada sistem tulang belakang manusia, bahagian Lumbar inilah yang paling kuat bekerja. Anda tak percaya?
Sekarang, pegang pinggang anda, cube gerakkan badan anda, menunduk, pusing pinggang kekanan, kekiri dan sebagainya. Kemudian cube pegang pada bahagian atas pinggang. Buat aktiviti yang sama. Rasa perbezaannya? Pada bahagian Lumbar ini, ada bahagian yang dipanggil L4 & L5. Lihat gambarajah dibawah.



Sekarang kita lihat lebih terperinci.
Bahagian L4 & L5 ini bersambung dengan sistem saraf pada tepi pinggul dan kaki.
Saya rasa sekarang anda tentu dapat "tangkap" punca kaki anda kebas dan kaitannya dengan sakit pinggang.
Tak perlu rasanya saya terangkan lebih mendalam kerana pakar saraf lebih arif tentang itu.

Kerana itu orang tua-tua berpesan pada saya,"jaga pinggang tu,nak pakai lama". Sekarang baru saya faham kenapa.

Disebalik itu, dapat kita renungkan sekelumit indah & uniknya ciptaan Allah yang digelar manusia.


Anda ada soalan? Emel saya bekam4u@gmail.com atau telefon / SMS / Viber / Whatsap @ 0193883258 untuk sebarang pertanyaan atau untuk temujanji terapi bekam.
InsyaAllah saya akan menjawab & melayan anda sebaik mungkin.


p/s: sila rujuk entri saya disini : http://bekam4u.blogspot.com/2012/10/kebas-kaki-kebas-tangan.html

Wassalam

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...