Pages

Assalamualaikum wbt / salam sejahtera,

Nama saya Mohd Zaifan bin Mohd Rashid.

Kepakaran saya ialah memastikan kesihatan anda berada di tahap maksimum dan membantu meningkatkan taraf kesihatan anda ke tahap yang lebih baik.


Lokasi pusat rawatan kami :

Bt 15 1/2, Kampung Jelatang, 78000
Alor Gajah, Melaka.


**Berhampiran Kolej Vokasional Dato Seri Md Zin, Alor Gajah**

Waktu perkhidmatan pusat rawatan kami :

Isnin - Ahad: 0900pg ~ 0630ptg
: 0900mlm ~ 1000mlm

Kepada mereka yang inginkan khidmat terapi saya atau sebarang pertanyaan, bolehlah hubungi kami di talian telefon dibawah.

Mohd Zaifan (Perawat lelaki) : 019-3883258 / 0132111668
Email : bekam4u@gmail.com
Website : www.bekam4u.blogspot.com
Fb : Rawatan Slipped Disc


---------------------------------------------------------------

Sila Like fanpage kami : http://www.facebook.com/BengkelTulangBelakangSendi untuk sebarang promosi dan soal jawab mengenai terapi kesihatan kami

Tuesday, December 13, 2011

Darah Tinggi & Bekam


Assalamualaikum w.b.t & salam sejahtera.

Entri pada kali ini ialah berkenaan darah tinggi @ hypertension & pengubatannya melalui terapi bekam.
Terlebih dahulu, jom kita berkenalan dengan Encik Hypertension.

Tekanan darah adalah tekanan yang dikenakan terhadap pembuluh arteri semasa peredaran darah yang disebabkan oleh denyutan jantung. Darah tinggi atau Hipertensi (Inggeris = Hypertension) merujuk kepada Tahap tekanan darah yang meningkat lebih tinggi dari tahap biasa secara kronik. Pesakit yang mempunyai sekurang-kurangnya tiga bacaan tekanan darah yang melebihi 140/90 mmHg semasa berehat dijangka mempunyai keadaan darah tinggi.

Kadar tekanan darah tidak sama sepanjang masa. Ia sering berubah-ubah mengikut keperluan badan anda. Jika tekanan darah anda tinggi, doktor anda akan memeriksa semula tekanan darah anda untuk beberapa kali bagi menentukan kadar tekanan darah anda yang sebenar.

Tekanan darah ada dua ukuran dan biasanya diukur seperti berikut - 120 /80 mmHg. Nombor atas (120) menunjukkan tekanan ke atas pembuluh arteri akibat denyutan jantung. Ia dipanggil tekanan sistolik. Nombor bawah (80) menunjukkan tekanan semasa jantung berehat di antara pengepaman. Ia dipanggil tekanan diastolik. Masa yang paling baik untuk mengukur tekanan darah adalah semasa anda rehat dan dalam keadaan duduk atau baring.

Dibawah ini carta tekanan darah untuk lebih faham mengenai tekanan adrah tinggi.


Punca

Kita sering bertanya, apakah punca darah tinggi? Dari mana datangnya darah tinggi?

1. Keturunan

Jika seseorang memiliki orang-tua atau saudara yang memiliki tekanan darah tinggi, maka kemungkinan ia menderita tekanan darah tinggi lebih besar. Statistik menunjukkan bahwa masalah tekanan darah tinggi lebih tinggi pada kembar seiras daripada yang kembar tidak seiras. Sebuah penelitian menunjukkan bahawa ada bukti gen yang diturunkan untuk masalah tekanan darah tinggi.

2.Usia

Penelitian menunjukkan bahwa apabila usia seseorang bertambah, tekanan darah pun akan meningkat. Anda tidak dapat mengharapkan bahawa tekanan darah anda waktu muda akan sama ketika anda bertambah tua. Namun anda dapat mengendalikan agar jangan melewati batas atas yang normal.

3.Garam

Garam dapat meningkatkan tekanan darah dengan cepat pada sesetengah orang, khususnya bagi penderita diabetes, penderita darah tinggi ringan, orang yang berusia tua.

4.Kolesterol

Kandungan lemak yang berlebih dalam darah anda, dapat menyebabkan timbunan kolesterol pada dinding pembuluh darah. Hal ini dapat membuat pembuluh darah menyempit dan akibatnya tekanan darah akan meningkat. Kendalikan kolesterol anda sebaik mungkin. Cari tips mengendalikan kolesterol.

5.Obesiti / Kegemukan

Orang yang memiliki berat badan di atas 30% berat badan ideal, memiliki kemungkinan lebih besar menderita tekanan darah tinggi.

6.Stres

Stres dan keadaan emosi yang tidak stabil juga boleh mencetuskan tekanan darah tinggi.

7.Rokok

Merokok juga dapat meningkatkan tekanan darah menjadi tinggi. Kebiasaan merokok dapat meningkatkan risiko diabetes, serangan jantung dan stroke. Oleh itu, kebiasaan merokok yang terus-menerus ketika memiliki tekanan darah tinggi, merupakan kombinasi yang sangat berbahaya yang akan mencetuskan penyakit-penyakit yang berkaitan dengan jantung dan darah.

8. Kafein

Kafein yang terdapat pada kopi , teh maupun minuman bergas boleh menyebabkan peningkatan tekanan darah.

9.Alkohol

Kandungan alkohol secara berlebihan juga menyebabkan tekanan darah tinggi.

10.Kurang bersenam

Kurang bersenam dan bergerak boleh menyebabkan tekanan darah dalam tubuh meningkat. Senaman teratur mampu menurunkan tekanan darah tinggi anda namun jangan melakukan senaman yang berat jika anda menderita tekanan darah tinggi.

Bekam

Bagaimana bekam boleh mengurangkan risiko & menghindari bekam?
Bekam secara kasarnya bermakna membuang darah kotor yang menyekat pengaliran darah & memberi saluran yang tersumbat darah yang baru serta oksigen.

Salah satu titik bekam yang efektif ialah "thibbun nabawi" yang mana di titik ini ia dapat mengurangkan risiko 72 jenis penyakit termasuk darah tinggi.


Walaubagaimanapun, sebagai pengamal terapi bekam & pesakit, kita hanya berusaha & kesembuhan itu adalah milik Allah s.w.t. InsyaAllah berkat mengamalkan sunnah Rasulullah s.a.w, ia akan sembuh, insyaAllah. Lambat atau cepat, serahkan pada Allah.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...