Pages

Assalamualaikum wbt / salam sejahtera,

Nama saya Mohd Zaifan bin Mohd Rashid.

Kepakaran saya ialah memastikan kesihatan anda berada di tahap maksimum dan membantu meningkatkan taraf kesihatan anda ke tahap yang lebih baik.


Lokasi pusat rawatan kami :

Bt 15 1/2, Kampung Jelatang, 78000
Alor Gajah, Melaka.


**Berhampiran Kolej Vokasional Dato Seri Md Zin, Alor Gajah**

Waktu perkhidmatan pusat rawatan kami :

Isnin - Ahad: 0900pg ~ 0630ptg
: 0900mlm ~ 1000mlm

Kepada mereka yang inginkan khidmat terapi saya atau sebarang pertanyaan, bolehlah hubungi kami di talian telefon dibawah.

Mohd Zaifan (Perawat lelaki) : 019-3883258 / 0132111668
Email : bekam4u@gmail.com
Website : www.bekam4u.blogspot.com
Fb : Rawatan Slipped Disc


---------------------------------------------------------------

Sila Like fanpage kami : http://www.facebook.com/BengkelTulangBelakangSendi untuk sebarang promosi dan soal jawab mengenai terapi kesihatan kami

Tuesday, January 31, 2012

Cuka Buah & Kesihatan


Assalamualaikum w.b.t & salam sejahtera...

Bila saya sebut cuka, mesti anda semua terpikir cuka getah atau cuka masakan yang buat jeruk tu. Tak salah sebenarnya kerana kita terlalu banyak pendedahan kepada cuka-cuka jenis tersebu.
Cuka yang saya maksudkan ialah cuka buah yang mana ia adalah salah satu diet dalam pemakanan Rasulullah s.a.w.

Berikut yang saya dapat mengenai cuka buah & Rasulullah:

Rumah yang menyimpan cuka tak akan menderita dari kemiskinan" - Diriwayatkan oleh Ummu, Tarmizi, Baihaqi

"Cuka adalah kemudahan bagi manusia" Diriwayatkan oleh Muslim

"Allah telah meletakkan berkat dalam cuka, ia digunakan oleh para nabi sebelum aku", diriwayatkan oleh Aisyah, Muslim dan Ibnu Maja Nabi Muhammad (saw) suka kepada cuka.

Jabir menceritakan, "Suatu hari Rasulullah mempelawa saya ke rumahnya. Dia dihidangkan roti. Dia bertanya: 'Adakah apa-apa sos perasa?" Mereka menjawab "Tidak, hanya ada cuka." Nabi berkata, 'Cuka adalah sos yang baik. "

Jabir pernah berkata, "Aku menyukai cuka sejak aku mendengarnya daripada Nabi Allah".

Naf'a berkata, "Aku menyukai cuka sejak aku mendengarnya daripada Jabir."
[Muslim, Abu Dawud, Nasa'i]


Antara khasiat cuka buah:

Antara Khasiat Cuka Buah:

1. Membantu mencairkan darah dan meleraikan paras kalori serta gula secara efisien.
2. Melindungi organ hati dari keracunan serta mengelakkan masalah hati.
3. Mengaktifkan metabolisma dan sel-sel dalam badan serta dapat menghapuskan elemen dalam badan.
4. Membantu bagi mereka yang ada masalah sembelit.
5. Memecahkan molekul lemak dan secara tidak lansung membantu proses penurunan berat badan.
6. Memperbaiki masalah sistem kencing.
7. Memecahkan kandungan batu karang dalam buah pinggang dan pundi kencing
8. Memecahkan molekul lemak dan secara tidak langsung membantu proses penurunan berat badan.
9. Menyembuh berbagai penyakit atau masalah kesihatan, seperti alergi (disebabkan oleh binatang kesayangan, makanan atau persekitaran), jangkitan sinus, selesema, jerawat, kolesterol tinggi, keletihan yang kronik, sakit ulu hati, sakit tekak, dermatitis, artritis (bengkak sendi), gout dan menurunkan tekanan darah tinggi.

Tetapi, berapa ramai yang boleh minum begitu sahaja cuka buah yang masam?
Ada peramal perubatan alternatif memberi tips kepada saya; ambil 1 sudu cuka buah, 1
sudu madu dan campurkan dalam 1 gelas air suam. Minum di waktu pagi atau malam.

Madu asli cuka mengandungi 30% asid buah dan 70% madu asli.

• Ia dapat membantu kita untuk menjernihkan darah, meleraikan paras kalori dan gula secara efisien agar badan kita sanggup mengelakkan penyakit darah tinggi.

• Melindungi organ hati anda daripada keracunan arak dan merangsang fungsi organ hati.

• Ia dapat mempergiatkan metabolisme organ-organ internal badan kita, menghapuskan elemen toksik (racun) dan sembelit (konstipasi).

• Ia dapat mengelakkan halitosis atau nafas yagn busuk yang disebabkan oleh kumuhan asid gaster (perut) yang berlebihan.


Tetapi ingat! saya maksudkan ialah cuka buah. BUKAN cuka getah!!!
Sekian dahulu dari saya, salah dan silap saya harap ditegur, segala yang baik adalah dari Allah, yang lemah & serba kekurangan itu dari saya, hamba Allah.
Wassalam

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...